23948sdkhjf

Trods fyldte lagre: Varemangel kan ramme Danmark op til jul

Ifølge tænketank risikerer danske forbrugere og butikker at blive ramt af varemangel op til jul

Mange butikker frygter, at deres forsyningskæder brister op til jul.

Det viser en ny international undersøgelse fra tænketanken Capgemini Research Institute, der baserer sig på 300 interviews med virksomheder indenfor salg og produktion.

Ifølge en pressemeddelelse fra tænketanken svarer svarer 42 pct. i undersøgelsen, at de forventer helt eller delvist at udgå for visse varer frem mod jul, mens 38 pct. forventer leveringsforsinkelser til kunderne.

Ifølge Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini Danmark, er der også risiko for at danske butikker og forbrugere bliver ramt af varemanglen.

- Brister forsyningskæden bare et enkelt sted, så kan der hurtigt opstå forsyningsproblemer - også til danske butikker eller producenter. I yderste konsekvens kan det betyde, at butikkerne må melde udsolgt og gå glip af et større salg. Eller endnu værre: At danskerne ikke får de gaver, de har ønsket sig til jul, forklarer hun.

Brister forsyningskæden bare et enkelt sted, så kan der hurtigt opstå forsyningsproblemer - også til danske butikker eller producenter. Maria Søndergaard, direktør for Produktion og Retail hos Capgemini Danmark.

Lagrene bugner

På nuværende tidspunkt ser billedet dog ganske anderledes ud hos den danske detailbranche.

Ifølge Danmarks Statistik oplyste 45 pct. af virksomhederne i detailhandelen i oktober, at deres lagerbeholdning var for stor. Siden marts har tallet ligget i et spænd på mellem 50 pct. og 39 pct.

Men Maria Søndergaard påpeger i forbindelse med undersøgelsen fra Capgemini Research Institute, at de seneste års forstyrrelser i de globale vareflows har vist at forsyningskæderne ikke er så stærke som mange tidligere troede. 

- Det er blevet klart for detailbranchen, at en lang række faktorer risikerer at spænde ben for forsyningerne. Dertil kommer, at både branchens og forbrugernes forventninger til god kundeservice, tilgængelighed, leveringstid og kvalitet er steget markant, siger hun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125